
művészetét nagyon szerettük Musztinagymamával/Mimivel
Örülök, hogy végre eljutunk a Gellért-hegyi híres MCP házba!
ÉLETRAJZÁT A mindkettőnk által kedvelt https://www.hung-art.hu/frames.html?/magyar/m/molnar_c/index.html honlapról emelem ide (amiből Nektek szerettem volt pl. Rippl Rónait, Botticellit, ("hordócska") stb. esti mesélni):
MOLNÁR C. Pál
(1894, Battonya - 1981, Budapest)
Festő, grafikus. Századunk magyar képzőművészetének egyik legnépszerűbb alakja. 1912-ben aradi főreáliskolai tanulmányai alatt az országos ifjúsági rajzpályázat első díjasa.
1915-1918 között a budapesti Rajztanárképző Főiskola hallgatója. A Szinyei családdal mint házitanító Svájcba utazott, s az első kiállítását is ott, Lausenne-ben és Genfben rendezték meg.
1923-ban egyéves franciaországi tartózkodása után hazatért, s egyházművészeti képeinek gyűjteményes anyagát a "Belvedere" szalonban állította ki.
1925-ben a Képzőművészek Új Társaság (KUT) felvette tagjai sorába.
1928-ban a Nemzeti Szalonban bemutatott "Szent Ferenc a madaraknak prédikál" c. festményével hároméves római ösztöndíjat nyert el.
(Ehhez sok személyes emlék kötődik. Egyik: Prof. Dr. Gaizler Gyula barátom lakásán [Keresztény Ökumenikus Társaság] kb. 1987-ben) összejöttünk vagy 150-en. Gyökössy Bandi Bácsitól kezdve a híres teol-pszich. prof.-ig, ... (majd eszembe jut) sok komoly koponya. Az előadó egy ferences civilben. Az atya mindnyájunknak adott e kis képből, szerintem most is a régi bibliában van, Ti is kellett lássátok, Zs., D.!) Szóval az atya kb. 5 percig csendben volt, s mi meg a képet kellett szemléljük, s csöndben meditálnunk rajta. Rabul ejtett az atya módszere, a kép mondanivalója s Molnár C. Pál zseniális assisi tája, Klára és Ferenc nexusa, Ferenc és a madarak..., s mit is mondhatott nekik? Ezt később láttuk - hallottuk Musztinagymamáva/Mimivel s tán veletek is Zs,D,Kr,Bo? [Nemrégiben Mátéval élvezgettük Zeffirelli zsenialitását.]
Az 1930-as években jelentős művészi sikerek kísérték pályáját: 1931-ben az Ernst Múzeum felkérésére műveiből gyűjteményes kiállítást rendeztek. Ugyanebben az évben a Szinyei Társaság nagydíját nyerte el, majd 1934-ben a Varsói Nemzetközi Fametszet Biennálé, s a Padovai Nemzetközi Egyházművészeti Kiállítás aranyérmese;
1936-ban Budapest Székesfőváros jubileumi aranyéremmel tüntette ki; s az 1937-ben megrendezett párizsi világkiállításon pannóit
Panneau: rendszerint embermagasságú, fából készített falburkalat: ha ennél kisebb, lambériának, ha a mannyezetig terjed, boiserienek nevezik.
Grand Prix-val, Cyrano de Bergerac fametszetsorozatát ugyancsak aranyéremmel jutalmazták.
1945 után szinte minden csoportos és nemzeti kiállításon részt vett.
Művészetének népszerűsége talán a klasszikus mediterrán hagyományok és a XX. századi ember nyugtalanságának sajátos kombinációjából tevődik össze.
Műveinek a római iskola tárgykörével megegyező, többnyire szakrális jeleneteit közvetlen, érzéki látásmóddal ruházta fel.
Az 1920-as években a plein air festés dúsabb változatát hozza létre (svájci tájképeken a helyi színek erőteljes érzékeltetése).
Plein air: (franc., ejtsd: plener), tulajdonképp a. m. szabad levegő; a festészetben így hívják a napvilágos festészetet. L. Impresszionisták, Manet és Modern festészet. Read more: http://www.kislexikon.hu/plein_air_a.html#ixzz6A8YdsBJX
Grafikáin, karakterrajzain a pontos megfigyelés elegáns, nagyvonalú stilizálással, kubisztikus karikírozással és expresszív kifejezőerővel párosul.
Mind egyházművészeti, mind mai témájú festményein, falképein a szűkszavú, klasszicizáló előadásmód, zenei hatású kolorit és szürrealisztikus látásmód az újklasszicizmus sajátos változatát teremtette meg.
KOLORIT: (lat.), a festészetben a valóságban előforduló színeknek különféle eljárás szerint való utánzása. Más értelemben a festményen egymás mellé helyezett színek hatása. Innen kolorista az a festőművész, aki kiválóan a színek hűségére és azoknak pompás hatására fekteti a súlyt, ellentétben azzal, aki a formáknak minél tökéletesebb utánzását, vagy pedig leginkább a szép, nemes formákat keresi. (Forrás: Pallas Nagylexikon)
1936-ban Budapest Székesfőváros jubileumi aranyéremmel tüntette ki; s az 1937-ben megrendezett párizsi világkiállításon pannóit
Panneau: rendszerint embermagasságú, fából készített falburkalat: ha ennél kisebb, lambériának, ha a mannyezetig terjed, boiserienek nevezik.
Grand Prix-val, Cyrano de Bergerac fametszetsorozatát ugyancsak aranyéremmel jutalmazták.
1945 után szinte minden csoportos és nemzeti kiállításon részt vett.
Műveinek a római iskola tárgykörével megegyező, többnyire szakrális jeleneteit közvetlen, érzéki látásmóddal ruházta fel.
Az 1920-as években a plein air festés dúsabb változatát hozza létre (svájci tájképeken a helyi színek erőteljes érzékeltetése).
Plein air: (franc., ejtsd: plener), tulajdonképp a. m. szabad levegő; a festészetben így hívják a napvilágos festészetet. L. Impresszionisták, Manet és Modern festészet. Read more: http://www.kislexikon.hu/plein_air_a.html#ixzz6A8YdsBJX
Grafikáin, karakterrajzain a pontos megfigyelés elegáns, nagyvonalú stilizálással, kubisztikus karikírozással és expresszív kifejezőerővel párosul.
Mind egyházművészeti, mind mai témájú festményein, falképein a szűkszavú, klasszicizáló előadásmód, zenei hatású kolorit és szürrealisztikus látásmód az újklasszicizmus sajátos változatát teremtette meg.
KOLORIT: (lat.), a festészetben a valóságban előforduló színeknek különféle eljárás szerint való utánzása. Más értelemben a festményen egymás mellé helyezett színek hatása. Innen kolorista az a festőművész, aki kiválóan a színek hűségére és azoknak pompás hatására fekteti a súlyt, ellentétben azzal, aki a formáknak minél tökéletesebb utánzását, vagy pedig leginkább a szép, nemes formákat keresi. (Forrás: Pallas Nagylexikon)
"SzürrealizmusIdeje: 1924 - 1945A szó eredete: 'sur réalisme' (francia) = realitáson túli, valóságfeletti"Hiszek benne, hogy eljön az idő, mikor az álom és a valóság, ez a két, látszatra oly nagyon ellentétes állapot összeolvad valamilyen tökéletes valóságfelettiségben..." (Breton)Központjai: Franciaország, SpanyolországLényege:
- menekülés az I. világháborút követő politikai-gazdasági káoszból /li>
- tiltakozás a "civilizált" valós világ embertelensége, kegyetlensége ellen
- elvonulás a fantáziába, az álmokba és emlékekbe, az őrült víziók irreális világába
- "Mert az ember igazi énje a tudatalattiban rejlik!" ("jéghegy-elv") - Freud!
- a szépség mint esztétikai kategória szerintük már nem létezik!
- Helyette használt kategóriák: félelmetes, nyomasztó, groteszk, bizarr, fekete humor"
(Ld. tovább bővebben: http://enciklopedia.fazekas.hu/tarsmuv/szurrealizmus.htm)
Jellegzetes művei:
Angyali üdvözlet (1929)Olaj, fa, 49 x 37 cm
Magántulajdon
Ezt nagyon kedvelem, Musztinagymamával sokáig elemezgettük az angyal lebegését, kéztartását, egyszerű vonalait, színeit (amelyek a rk. hagyományokkal harmonizálnak), Mária bájos térdelő, féljobbra figyelő alakját, egyszerű, bájos Madonna-arcát, a mögötte lévő Izraeli tájjal, átszellemült odaadásával: igen, vállalom, hogy az Úr édesanyja leszek, ilyen szokatlan, megdöbbentően felkavaró körülmények közt is, a Józseffel való jegyességről nem is beszélve. A falu megvetésével szemben, a kiközösítéssel mit sem törődve. - S a ház egyszerű vonalai, modern szinei, félköríves megoldásai. A pulóveres Madonna előképe eghyben a finom ruhaanyag....
Vénasszonyok nyara (1928-30);
Pulóveres madonna (1930):
Madonna
1930
Olaj, vászon, 148 x 81 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Ez tán még jobb, mint a fenti annuntiatio, mindenesetre annak szerves folytatása. Musztnagymama ezt is nagyon szerette. Itt inkább idézek a korábbi klassz honlapról:
Jellegzetes művei:

Angyali üdvözlet (1929)Olaj, fa, 49 x 37 cm
Magántulajdon
Ezt nagyon kedvelem, Musztinagymamával sokáig elemezgettük az angyal lebegését, kéztartását, egyszerű vonalait, színeit (amelyek a rk. hagyományokkal harmonizálnak), Mária bájos térdelő, féljobbra figyelő alakját, egyszerű, bájos Madonna-arcát, a mögötte lévő Izraeli tájjal, átszellemült odaadásával: igen, vállalom, hogy az Úr édesanyja leszek, ilyen szokatlan, megdöbbentően felkavaró körülmények közt is, a Józseffel való jegyességről nem is beszélve. A falu megvetésével szemben, a kiközösítéssel mit sem törődve. - S a ház egyszerű vonalai, modern szinei, félköríves megoldásai. A pulóveres Madonna előképe eghyben a finom ruhaanyag....
Vénasszonyok nyara (1928-30);
Pulóveres madonna (1930):

Madonna
1930
Olaj, vászon, 148 x 81 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1930
Olaj, vászon, 148 x 81 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Madonna
1930
Olaj, vászon, 148 x 81 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
A mester a kompozícióját római tartózkodása idején festette. A kép híven tükrözi az olasz festészet hatását, magán viseli a neoklasszicizmus jellegzetességeit.
Képi világát tekintve a mű a trecento és quattrocento kismesterek hagyományaira vezethető vissza.
A kép előterének Madonna ábrázolása és a háttér megkomponálása között ellentét feszül. József, az ács alakja a szentképek ünnepélyes áhítatát sugallja, a szigorú perspektívára épülő stilizált táj a kora reneszánsz kompozíciók világát éleszti újjá, de Máriájának légies alakja inkább a 20. századi nőtípus megtestesítője. A hagyományos ikonográfiától eltérő jellegű divatos ruházata is a profán színezetetfokozza.
Ezzel a kettősséggel Molnár C. Pál legfőbb biblikus témájú festményén találkozhatunk.
Képei inkább lírai meditatív szemlélődést sugallanak, mint szent áhítatot. A festményt a művész nem sokkal elkészülte után Megyeri Sárinak, a később Párizsban élő író-színésznőnek ajándékozta, akinek műveit illusztrálta is. Megyeri Sári - tőle származik a pulóveres elnevezés is - 1980-ban ajándékozta a képet a Magyar Nemzeti Galériának.
Állami illetve egyházi megbízásra készített falfestményei:
Budapest, Béke téri templom három szárnyas oltára (1942);
belvárosi főplébánia templom szárnyas oltára (1948);
Szombathely, Szt. Erzsébet plébániatemplom szárnyas oltára és öt festménye (1954);
Budapest, józsefvárosi plébániatemplom, Bernadette-oltár (1959);
Pécsi egyetem dísztermének pannója (1967).
Művei számos külföldi múzeum anyagában megtalálhatók (Nürnberg, Városi Múzeum; München, Városi Múzeum; Róma, Museum Arte Moderna; Velence, Museo della Biennale; New York, Modern Museum). A Magyar Nemzeti Galéria 12 festményét őrzi.
***
Néhány kedves képünk még:

Menekülés Egyiptomba
-
Olaj, vászon, 178 x 268 cm
Galleria Communale d'Arte Moderna, Róma
1930
Olaj, vászon, 148 x 81 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Olaj, vászon, 148 x 81 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
A mester a kompozícióját római tartózkodása idején festette. A kép híven tükrözi az olasz festészet hatását, magán viseli a neoklasszicizmus jellegzetességeit.
Képi világát tekintve a mű a trecento és quattrocento kismesterek hagyományaira vezethető vissza.
A kép előterének Madonna ábrázolása és a háttér megkomponálása között ellentét feszül. József, az ács alakja a szentképek ünnepélyes áhítatát sugallja, a szigorú perspektívára épülő stilizált táj a kora reneszánsz kompozíciók világát éleszti újjá, de Máriájának légies alakja inkább a 20. századi nőtípus megtestesítője. A hagyományos ikonográfiától eltérő jellegű divatos ruházata is a profán színezetetfokozza.
Ezzel a kettősséggel Molnár C. Pál legfőbb biblikus témájú festményén találkozhatunk.
Képei inkább lírai meditatív szemlélődést sugallanak, mint szent áhítatot. A festményt a művész nem sokkal elkészülte után Megyeri Sárinak, a később Párizsban élő író-színésznőnek ajándékozta, akinek műveit illusztrálta is. Megyeri Sári - tőle származik a pulóveres elnevezés is - 1980-ban ajándékozta a képet a Magyar Nemzeti Galériának.
Állami illetve egyházi megbízásra készített falfestményei:
Budapest, Béke téri templom három szárnyas oltára (1942);
belvárosi főplébánia templom szárnyas oltára (1948);
Szombathely, Szt. Erzsébet plébániatemplom szárnyas oltára és öt festménye (1954);
Budapest, józsefvárosi plébániatemplom, Bernadette-oltár (1959);
Pécsi egyetem dísztermének pannója (1967).
Művei számos külföldi múzeum anyagában megtalálhatók (Nürnberg, Városi Múzeum; München, Városi Múzeum; Róma, Museum Arte Moderna; Velence, Museo della Biennale; New York, Modern Museum). A Magyar Nemzeti Galéria 12 festményét őrzi.
***
Néhány kedves képünk még:

Menekülés Egyiptomba
-
Olaj, vászon, 178 x 268 cm
Galleria Communale d'Arte Moderna, Róma
Budapest, Béke téri templom három szárnyas oltára (1942);
belvárosi főplébánia templom szárnyas oltára (1948);
Szombathely, Szt. Erzsébet plébániatemplom szárnyas oltára és öt festménye (1954);
Budapest, józsefvárosi plébániatemplom, Bernadette-oltár (1959);
Pécsi egyetem dísztermének pannója (1967).
Művei számos külföldi múzeum anyagában megtalálhatók (Nürnberg, Városi Múzeum; München, Városi Múzeum; Róma, Museum Arte Moderna; Velence, Museo della Biennale; New York, Modern Museum). A Magyar Nemzeti Galéria 12 festményét őrzi.
***
Néhány kedves képünk még:

Menekülés Egyiptomba
-
Olaj, vászon, 178 x 268 cm
Galleria Communale d'Arte Moderna, Róma

Főoltár
1948
Olaj, fa
Belvárosi plébániatemplom, Budapest

Aktok tóparton
-
Olaj, vászon, 64,5 x 80,5 cm
Magántulajdon

A csók
1930
Litográfia, 37 x 27,5 cm
Galleria Spicchi del'Est, Róma

Mater Dolorosa (Illusztráció)
1935
Fametszet, 17 x 11 cm
Műterem Galéria, Budapest

Szent Ferenc egy szerzetessel
1930
Fametszet, papír
Magántulajdon
A kép egy fametszet sorozat része. A sorozat a Mondadori kiadó felkérésére készült, Szent Ferenc "Fioretti"-jének fakszimile kiadásához. A Szent Antal halálának 700. évfordulója alkalmából Padovában rendezett nemzetközi kiállításon a művész ezzel az alkotásával díjat nyert.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése