2010. május 3., hétfő

Képzőművészeti kalandok unokáimnak






Képzőművészeti kalandok unokáimnak címmel igyekszem kis "tárlatvezetéseket" szerkeszteni ide.




(http://www.bloglifetime.com/images/blogs/11-2007/different-versions-of-the-mona-lisa.jpg)








Leonardo da Vinci: Mona Lisa (1503-5. k., Olaj, 77x53 cm Louvre, Párizs)
(http://www.kepszotar.hu/nagykep.php?id=1220 )


Nincs ember a Földön, aki ne ismerné Mona Lisát, a mosolyáról nem is beszélve. Leonardo műremekét valóságos kultusz övezi. De miért? Mitől olyan különleges ez a festmény? Minek köszönheti hírnevét? Ezeknek a kérdéseknek járunk itt utána.

A Mona Lisa (más néven La Gioconda) Leonardo da Vinci 1503-1506 között készült leghíresebb festménye, remekműve, ami jelenleg a párizsi Louvre-ban van kiállítva.

Ha minden igaz, a történet ott kezdődött, hogy 1505-ben egy gazdag firenzei polgár, Francesco del Giocondo azzal a kéréssel kereste fel Leonardo da Vincit, hogy készítsen portrét 22 éves feleségéről, Madonna Lisáról. De ez sem teljesen biztos. Ami tény, hogy a kész, 77 x 53 cm nagyságú portré mára elmúlt 500 éves, s népszerűsége töretlen, sőt.

Ha egy szóval akarnánk összefoglalni népszerűségének okát, akkor ez a szó a TALÁNYOSSÁG lenne.

A talányosság nem csupán a nőalak sokat elemzett mosolyában nyilvánul meg, át- és áthatja a festményt a legkülönbözőbb szinteken.


1. Különleges technikák

A festmény már megszületésének pillanatában újszerű és különleges volt. Különlegességét többek között azoknak az újszerű festői technikáknak köszönhette, amelyek szokatlanul ködössé, sejtelmessé tették a képet: a sfumatonak és a chiaroscuronak.

A sfumato: A sfumato olyan technika, melynek köszönhetően a festményen a testek nem éles kontúrral határolódnak el környezetüktől, hanem valamiféle finom, ködszerű átmenetben - csakúgy, mint a valóságban. E technika alkalmazása nagy ugrás a középkori, kontúrral megrajzolt képekhez képest. Mondhatni, a naturalista ábrázolásmód hajnala.

A chiaroscuro: A formákat a fény és az árnyék ellentétével létrehozó eljárás.

E technikáknak köszönhetően a festmény éterivé, idealizálttá, időtlenné vált, s e talányosság megnyitotta az utat a különféle spekulációk előtt.

Mona Lisa dísztelensége, klasszikus eleganciája, a festmény enigmatikus stílusa találgatások sorát indította el arra vonatkozólag, mi lehetett Leonardo szándéka a festménnyel.


• Egyesek szerint Mona Lisa dísztelen egyszerűsége, ruházatának ábrázolása szoros rokonságot mutat Leonardo más, vallási témájú festményeinek alakjaival (lásd pl. Az Utolsó vacsora alakjai), ezért feltételezik, hogy Mona Lisa portréja is vallásos töltetű: ruhájának színe és a háttérül szolgáló tájkép miatt valamiféle Földistennőt látnak benne.


• Más vélemény szerint Leonardo a nőalak dísztelenségével a természetes szépséget és vágyat hirdeti, afféle ars poétika ez a művész részéről.


• A nőalak egyszerűségét némelyek azzal magyarázzák, hogy a háttér a lényeg, mely nem más, mint a természeti, meteorológiai, légköri jelenségek tanulmányozása az új festői technikák segítségével.

3. Ki lehetett a modell?

A modell kiléte feletti vita, mely egészen a 20. századig egyáltalán nem foglalkoztatta a közönséget, a képet hamarjában az érdeklődés középpontjába állította. A hagyomány szerint a portrét Francesco del Giocondo rendelte meg Leonardótól, és a felségét ábrázolja - de akkor miért nincs a képen semmi utalás a hölgy társadalmi és családi szerepére? Íme, néhány elképzelés:
• A modell valójában nem Giocondo felesége, hanem egy ismeretlen nápolyi hölgy
• A képen látható nő nem más, mint Leonardo édesanyja
• Leonardo Aragóniai Izabellát festette meg
• És a legbotrányosabb variáció: Mona Lisa valójában Leonardo önarcképe!

Ez utóbbi felvetés egy lopási ügy kapcsán született: 1911-ben egy Vincenzo Peruggia nevű olasz, a Louvre alkalmazottja elemelte a képet, hogy visszajuttassa Olaszországba. Évekig rejtegette a festményt, aztán - természetesen - lebukott. Az újra előkerült képet röntgenvizsgálatnak vetették alá, hogy megállapítsák hitelességét. Ekkor vált láthatóvá, hogy Mona Lisa portréja mögött egy másik, szakállas arc "rejtőzik". A számítástecnika fejlődésével lehetőség adódott Leonardo önarcképének és a Mona Lisa arc-arányainak összevetésére: megdöbbentő az egyezés.


4. Mi a titokzatos mosoly oka?

A huszadik század tobzódik a különféle válaszokban. Műértők, orvosok, pszichológusok próbálták a maguk tudását latba vetve megfejteni Mona Lisa sejtelmes mosolyának okát , ezzel is hozzájárulva a modell kiléte körüli vitákhoz. Lássuk ezeket - a néha minket is megmosolyogtató - ötleteket!


• Pszichológus szemmel nézve Mona Lisa minden arcvonása kacér, kihívó természetre vall.
• Nőgyógyász szemmel nézve a modellt ülő hölgy minden bizonnyal terhes volt.
• Fogorvos szemmel nézve nem lehet nem észre venni, hogy a hölgy azért mosolyog ilyen furcsán, mert valójában hiányoznak a metszőfogai, s ezt rejtegeti.
• Idegsebész szemmel nézve Mona Lisa arcán minden jel arra mutat, hogy a modellnek arcidegbénulása volt.
• Szívsbész szemmel nézve pedig feltűnő Mona Lisa szeme fehérjének túlzott elsárgulása: ez rendkívül magas koleszterinszintre utal, a modellnek minden bizonnyal súlyos szívproblémái voltak, olyannyira, hogy bármikor lefordulhatott volna a székről.

Ezekből is jól látszik, hogy a huszadik századra a Mona Lisa valóságos "sztárfestmény" lett. Ismertségén sokat lendített Marcel Duchamp francia művész "pimasz" ötlete: a világban ezerszámra keringtek a képeslapok a bajuszos Mona Lisával.

A sejtelmes mosolyú hölgy, egyike Leonardo kevés épségben fennmaradt és hiteles alkotásainak, mely elnyerte I. Ferenc rajongó tiszteletét, s mely Napóleon hálószobájának is dísze volt, mára talán a legismertebb festmény szerte a világon. S mint tudjuk, a hírnévnek átkos oldala is van, s ezt Mona Lisa sem kerülhette el.


2. Különleges ábrázolásmód - sejtelmes művészi intenció

Mai szemlélőnek talán fel sem tűnik, annál szembeötlőbb volt azonban a korabeli emberek számára Mona Lisa dísztelensége. Nem visel sem ékszert, ruhája is rendkívül egyszerű. Holott a 15. századi portrékon szinte kötelező volt különféle jelzésekkel (ékszerek, ruházat) ábrázolni a modell szociális helyzetét és családi szerepét. Mona Lisán semmiféle ilyen jelet nem találunk.



A kép

77 x 53 cm nagyságú, nyárfatáblára olajjal festett portré. Egy rejtélyes, megfontolt választékossággal teli, bölcsességet sugárzó női mosoly egy érdekes tájban. Sokak szerint talán az egész festészet történetének legismertebb alkotása. Ez köszönhető annak, hogy a kép „női” arca gyakorlatilag már a közösségi emlékezet részének tekinthető, ismert az egész világon, másolják, fényképezik, karikatúrákat készítenek róla és ezerszámra sokszorosították. (A képet 1911-ben ellopták, de 1913-ban előkerült)

A cím

Leonardo soha nem nevezte el a képet (a reneszánsz idejében még nem volt szokás a képeknek címet adni). A Mona Lisa címet Giorgio Vasari, az életrajzírója adta a 31 évvel a művész halála után. Lisa Gherardini egy köztiszteletnek örvendő firenzei kereskedő, Francesco del Giocondo ötgyermekes, erényes felesége volt. A „Mona” egy elterjedt rövidítése az olasz madonna (asszony, asszonyom) szónak.

A Gioconda a gondtalant jelentő Giocondo név nőnemű alakja. A kép rejtélyes mosolya miatt a cím (a. m. gondtalan nő) e kettős jelentéssel játszik.

Egyéb

Vincenzo Peruggia lopta el 1911. augusztus 21-én a képet Louvre-ból. Az esetet a 20. század legnagyobb műkincslopásaként tarják számon. A kép 1913. december 12-én Firenzében került elő, miután Peruggia tárgyalásokat kezdett az eladásáról a firenzei Uffizi képtár igazgatójával, Alfredo Gerivel, aki azonban feljelentette. A festményt az olasz állam visszaszolgáltatta a párizsi múzeumnak

A Ki van a képen? rejtélye

  • A leggyakoribb vélekedés szerint a kép del Giocondo feleségét, Lisát ábrázolja, amit tények is igazolnak. Azt viszont kevesebben tudják, hogy Lisának volt egy házasságon kívüli gyermeke - nagyapja azért adta hozzá Giocondo-hoz, hogy a szégyent elkerülje (azt is tudjuk, hogy Giocondonak Lisa előtt volt egy felesége aki Lisa anyjának testvére volt) -aki mindössze egy délutánt ért meg, s apja nem is tudott róla soha. Hogy ki volt az apja? Egy Medici!
  • Dr. Lillian Schwartz szerint a kép egy önarckép, maga Leonardo da Vinci női ruhában. Digitális elemzése során szinte teljes egyezést fedezett fel Leonardo önmagáról rajzolt képei és a Mona Lisa között. Elméletének kritikusai szerint a hasonlóság oka az, hogy ugyanaz a személy, ugyanabban a stílusban dolgozott. Az sem bizonyított, hogy az önarckép valóban önarckép.
  • Maike Vogt-Lüerssen amellett érvel, hogy a nő a rejtélyes mosoly mögött Aragóniai Izabella, Milánó hercegnője. Leonardo tizenegy évig dolgozott a hercegi udvarnak. Vogt-Lüerssen szerint Mona Lisa sötétzöld szemei a Visconti-Sforza családhoz tartozását jelzik.

A rejtély 2008 januárjában oldódott meg. A képen Lisa Gherardini, Francesco del Giocondo firenzei selyemkereskedő felesége látható. A kutatók a Heidelbergi Egyetem gyűjteményében találtak rá a bizonyítékra. A feljegyzést 1503 októberében a művész egyik ismerőse, Agostino Vespucci készítette egy a Cicero leveleit tartalmazó kötet margójára. A feljegyzés arról tanúskodik, hogy a művész egyszerre három képén dolgozott, közülük egyik Lisa del Giocondo portréja.


A Mona Lisa megjelenése a tömegkultúrában

Turisták Mona Lisa előtt
  • Mona Lisa mosolya (Mona Lisa Smile); színes amerikai film
Rendezte: Mike Newell
Szereplők: Julia Roberts, Kirsten Dunst, Julia Stiles, Maggie Gyllenhaal, Juliet Stevenson, Dominic West, Ginnifer Goodwin
  • Mona Lisa együttes - A világ első crossover szoprán triója, három operaénekes hölgy ad elő könnyű, ill. komolyzenei slágereket. Mona Lisa együttes
  • Pierre La Mure: Mona Lisa magánélete (történelmi regény), Budapest, Corvina Kiadó, 1983.
  • Egy 2004-es Britney Spears szám címe, melyben az énekesnő alteregójaként szerepel Mona Lisa. Britney Spears videokliprendezői álneve is Mona Lisa (Do Somethin' videoklip).
  • A kép szerepel Dan Brown A da Vinci-kód című regényében is, amely több más történelmi és művészeti érték mellett ezen képnek is hatalmas „regény-turizmust” teremtett. A képet évente hatmillióan nézik meg, és a látogatók száma a Da Vinci-kód megjelenése óta is folyamatosan nő. A képet a könyv sikere miatt egyre növekvő érdeklődésre való tekintettel, nemrégiben helyezték át egy nagyobb terembe.

Külső hivatkozások


Nincsenek megjegyzések: